Janne Tolonen

vapaa toimittaja

Suomi nousuun -Tampere keulassa

Olen asunut Tampereella nyt nelisen vuotta ja olen viihtynyt täällä hyvin. Tärkeitä arvoja minulle ovat  tasa-arvoisuus, suvaitsevaisuus, oikeudenmukaisuus ja tietenkin myös sananvapaus. Arvostan koulutusta ja työtä ja juuri siksi jokaiselle työikäiselle pirkanmaalaiselle pitäisi antaa mahdollisuus sopivaan koulutukseen ja sitä kautta työllistymiseen. Yrittäminen on myös tärkeää Suomen kasvu-uralle saamisen vuoksi. Siksi yrittäjyyttä ja työelämää tulisi opettaa jo peruskoulussa ja lukiossa, esimerkiksi Sammon keskuslukion tyyliin, jossa oppilaille on tarjolla työelämäkursseja.

Kannatan Tampereen suuria investointeja. Ratikka mahdollistaa kaupungissa mutkattomamman liikkumisen. Ranta-Tampellan sekä Kansi ja Areenan sekä Tammelan stadionhankkeen investoinnit luovat uskoa tulevaisuuteen ja kasvattavat kehittyvän kaupungin imagoa.  Tampere 3 –hanke, jossa kolme kaupungin korkeakoulua yhdistyy näyttää suuntaviivaa uudenlaisten koulutusmahdollisuuksien edistäjänä ja varmistaa sen, että Tampere on myös tulevaisuudessa myös opiskelijoiden kaupunki. Investointien lisäksi tamperelaisten hyvinvointiin tulee kiinnittää huomiota. Liian moni joutuu jäämään työkyvyttömyyseläkkeelle silloin, kun olisi vielä useita työvuosia edessä.  Syrjäytymisen tunnistamiseen pitää käyttää lisää voimavaroja ja kitkeä sitä mm. tukihenkilö -projektin kautta, joka on Tampereella lähtenyt erittäin hyvin liikkeelle. Vanha viisaus, yksin ei ole hyvä olla, pitää tässä hyvin paikkansa.  Tampereella tulee tukea myös sijais-ja tukiperheiden toimintaa, josta on myös saatu hyviä kokemuksia.

Olen viestinnän ammattilainen eli työhistoriasta löytyy toimittaja-, toimitussihteeri- ja tuottajakokemusta yli 10 vuoden ajalta Yleisradiosta. Matkan varrella olen ollut tekemässä sellaisia ohjelmia kuten Kuningaskuluttaja, Tiikeri, Summeri, Zulu ja ikäihmisille suunnattu Saimi ja Jalmari sekä urheiluohjelma Hiki. Olen juontanut myös SubTV:n RocksportTV:tä, joten urheilu, vanhusten arki, talousasiat, ja kuluttajan oikeudet ovat tulleet tutuiksi.   Työhistoriasta löytyy myös uutistoimittajan pesti MTV3 Uutisista ja muutamasta tuotantoyhtiöistä, joissa olen ollut tekemässä mm. Lentokenttä –sarjaa.  Myynti on myös sydäntä lähelläni ja olen työskennellyt Talentumin myyntipäällikkönä pari vuotta.

Ääneeni olet voinut törmätä myös radioaalloilla, sillä olen työskennellyt neljä vuotta NRJ:n juontajana, kolmisen vuotta Kiss FM:n juontajana ja usean vuoden Radio Suomessa. Tampereella viikonloppuisin ajatuksiini voit törmätä Radio Sunissa.

Olen ollut alusta lähtien Tampereella aktiivi myös järjestötoiminnassa kuuluen mm. Pirkanmaan Setan hallitukseen sekä Tampereen Ursaan.

Koulutukseltani olen amk medianomi ja tarkoitus on saada ylempi ammattikorkeakoulututkinto mediatuottamisesta lähitulevaisuudessa. Perheeseeni kuuluu akvaarion ja norjalaisen metsäkissan lisäksi avopuoliso. Vapaa-aikanani meikäläiseen voi törmätä lenkkipolulla, salilla, uimahallissa tai vaikkapa leffateatterissa.  Intohimoihini lukeutuu myös matkustaminen ja ehdoton ykköskohde on Lontoo, jossa on tullut käytyä jo parikymmentä kertaa.  Myös ruoka ja hyvä punaviini ovat sydäntä lähelläni.

Tehdään yhdessä Tampereesta kaupunki, jossa viihdytään ja josta voidaan yhdessä sanoa, että se on paras paikka asua!  Yhdessä, ennakkoluulottomasti ja tulevaisuuteen uskoen.