Apulaispormestari Leena Kostiainen: Tampereella on selvitettävä mahdollisuus tuntiperusteiseen päivähoitoon

Valtio on helpottamassa kuntien päivähoitoa koskevia normeja. Tampereen kaupunginvaltuusto hylkäsi tässä vaiheessa mahdollisuuden subjektiivisen päivähoidon rajoittamiseksi 20:een tuntiin.
Kuntatalouden kiristyminen ja myös perheiden vaihtelevat opiskelu- ja  työolot asettavat myös päivähoidon uusien haasteiden eteen.

On katsottava myös muita mahdollisuuksia,

sanoo apulaispormestari Leena Kostiainen.

– Tampereella kaupunki tarjoaa päivähoitoa joko koko- tai osa-aikaisesti. Näiden rinnalla on nyt tutkittava – jo esillä ollut – mahdollisuus tuntiperusteiseen päivähoitoon. Käytännössä päivähoidon kustannus määräytyisi hoitotuntien mukaan ja laskutus perustuisi vanhempien ilmoittamaan tuntimäärään tai käytettyjen tuntien keskiarvoon.
Menetelmä on käytössä monissa kunnissa Suomessa. Kokemukset osoittavat, että lapsen asema ja toiminnan laatu ovat parantuneet.  Hoitopäivien määrä ja pitkät hoitopäivät ovat kaikkialla vähentyneet.
– Tuntiperusteiseen laskutukseen siirtymistä on Tampereella esitetty ja suunniteltu jo vuosia, nyt se on toteutettava, sanoo Leena Kostiainen.
Ennakkovaraukseen perustuva laskutus saa vanhemmat miettimään tarkemmin lapsen hoitotarpeen. Hoitopäivien varaus, seuranta ja siihen liittyvä laskutus voidaan hoitaa myös digitaalisella järjestelmällä.
Päivähoitomaksut perustuvat edelleen sosiaali- ja terveyshuollon asiakasmaksuista annettuun lakiin.