Elämän kevät

Toukokuu, kesä lähenee ja tahti hiljenee. Näin saattaa käydä yleensä, mutta kevät 2018 jää mieleen jännittävänä, yllättävänä ja ei ainakaan kaikilta osin positiivisena kokemuksena. Sote-uudistus etenee hiljalleen, vaikka vaalit siirtyvätkin. Tampereen kaupungilla toimintamallien päivitys ei voi odottaa enää hetkeäkään, koska menot kasvavat 5 % ja tulot ainoastaan 2,1 % uusimman arvion mukaan.

Puoluekokouksessa viime viikonloppuna toimittajat yrittivät löytää ratkaisevia säröjä puolueen sisältä niitä kuitenkaan löytämättä. Sinällään tuleva sote ei ole ideaali ratkaisu. Tilanne nyt vaan sattuu olemaan se, että perustuslakivaliokunnan rajausten pohjalta voimme laittaa koko soten järjestämisen joko suoraan valtiolle, rakentaa demokraattinen väliporras tai sitten jatkamme nykyisellä kuntamallilla, joka on jo yli kymmenen vuotta sitten todettu kestämättömäksi malliksi. Äänestykset siirtyvät syksylle, joten etenemisen aikataulu selviää vasta myöhemmin.

Toki kuukausi piti sisällään myös positiivisia asioita. Tampereen aluejärjestön tavoiteohjelma saatiin kasaan hallituksen kokouksessa. Tavoiteohjelma tullaan julkistamaan sen jälkeen, kun saamme siitä hieman nykyistä versiota nätimmän näköisen. Ohjelmaa on tarkoitus käyttää jakomateriaalina ja tiivistyksenä siitä, mitä me Tampereella touhutaan ja myös tullaan saamaan aikaiseksi.

Edellisessä aluejärjestön hallituksen kokouksessa valtuutettu Anne-Mari Jussila kävi pitämässä workshoppia koko kokoomusperheen viestinnän ja näkyvyyden kehittämiseen liittyen. Kaksi asiaa jäi merkittävinä mieleen: Tehdään (1) hyvä suunnitelma, jonka tärkein vaihe on toiminnan jalkauttaminen ja (2) tehdään enemmän myös ilman suunnitelmaa.

Nyt on aika päivittää viestintäkäytännöt tähän päivään ja saada kokoomus näkymään Tampereella tämän yhteisön ansaitsemalla tavalla. Kirjoitetaan kokoomuslaista ajatusta lehtiin, järjestetään hyviä tapahtumia ja mennään sinne, missä ihmiset ovat jo valmiiksi!

Vieläkin on mahdollisuus antaa ideoita siihen, miten meidän tulisi kehittää kokoomuksen tekemistä Tampereella. Minkälaisia tapahtumia pitäisi järjestää? Miten aluejärjestön tulisi viestiä tekemisestään? Mitä poliitikot voisivat tehdä paremmin? Ja viimeinen kysymys oli tarkoituksella melko laaja 😉
Jouni Markkanen
Kokoomuksen Tampereen Aluejärjestö