Innoissaan uusista tehtävistä

Vaalien jälkeen osallistuin aktiivisesti pormestariohjelman valmisteluun. Olin puheenjohtajana palvelut-työryhmässä. Saimmekin ohjelmaan monia tärkeitä kirjauksia mm. koulutukseen liittyen. Ohjelman tekeminen oli hieno prosessi. Palveluihin liittyvistä asioista löysimme helposti yhteisen sävelen yli puoluerajojen.

Vaalien jälkeen useimmissa kunnnallisissa ja maakunnallisissa luottamuselimissä edustajat vaihtuvat. Minut on nimetty ehdolle kahteen tärkeään luottamustehtävään: Pirkanmaan sairaanhoitopiirin hallituksen puheenjohtajaksi ja Tampere-talo Oy:n hallituksen jäseneksi.

TAYS on tärkeä pirkanmaalaisille. Monet meistä tai lapsemme ovat syntyneet TAYS:ssa. Kun tarvitsemme vaativaa erikoissairaanhoitoa, TAYS:sta saamme parasta mahdollista hoitoa. Pirkanmaan sairaanhoitopiirin (PSHP) vuosibudjetti on 750 miljoonaa euroa. PSHP:lla lähes 8000 työntekijää viidessä eri sairaalassa. PSHP palvelee 23 kuntaa ja erityisvastuualueena (erva) 800 000 suomalaista. Lisäksi PSHP on opetuksen, tutkimuksen ja kehittämistoiminnan keskus.

Tampere-talon kongressimatkailulla on suuri aluetaloudellinen merkitys.Tampere on Suomen toiseksi suosituin kongressikaupunki heti Helsingin jälkeen.  Vuonna 2016 Tampereella oli 10 797 kongressikävijää. Kasvavalla kongressikävijöiden määrällä on myös merkittävä taloudellinen vaikutus. Ulkomainen kongressikävijä käyttää kohdemaassa keskimäärin 1635 euroa.

Tampere-talo on meille pirkanmaalaisille ennen kaikkea kulttuuritalo. Monipuolinen konserttitarjonta houkuttelee kulttuurin ystäviä Tampereelle kauempaakin. Itse käyn usein Filharmonian konserteissa. On hienoa, että upea orkesterimme esiintyy nykyään lähes aina loppuunmyydyille saleille.

Maailman ensimmäinen Muumimuseo avataan tänä kesänä Tampere-talossa. Se tulee olemaan todellinen vetonaula niin kotimaisille kuin ulkomaisillekin turisteille.

Odotan innolla ja nöyrin mielin näitä vastuullisia ja äärimmäisen mielenkiintoisia luottamustehtäviä.