Ivanoff ja Vikman: ”Jokaiselle lapselle ja nuorelle mahdollisuus harrastukseen”

Kokoomuksen kansanedustaja, kaupunginvaltuutettu Sofia Vikman ja kaupunginvaltuutettu Antti Ivanoff esittävät, että jokaiselle tamperelaiselle lapselle ja nuorelle taataan mahdollisuus vähintään yhteen harrastukseen. Vikman ja Ivanoff jättivät 24.10. Tampereen kaupunginvaltuuston kokouksessa aloitteen harrastustakuun toteuttamisesta Tampereella.

”Jokaisella lapsella ja nuorella on oltava mahdollisuus kokea onnistumisia ja liikunnan tai taiteen sekä yhdessä tekemisen riemua harrastuksen kautta. Harrastaminen parantaa oppimista, kehittää sosiaalisia taitoja ja tuo mielekästä tekemistä vapaa-aikaan. Harrastaminen on monella tapaa eduksi lapsen ja nuoren kehitykselle. Syrjäytymisen ennaltaehkäisyssä oltaisiin jo pitkällä, jos jokaisella olisi mahdollisuus harrastaa”, sanoo Vikman.

Kaksikon mukaan tarvitaan uusia toimia, jotta harrastamisen kustannuksia saadaan alennettua. Uusimman nuorisobarometrin mukaan joka kolmas lapsi on joutunut luopumaan harrastuksen aloittamisesta rahanpuutteen vuoksi. Opetus- ja kulttuuriministeriön mukaan lasten ja nuorten liikunnan harrastamisen kokonaiskustannukset ovat jopa kolminkertaistuneet viimeisen kymmenen vuoden aikana.

”On tärkeää, että Tampereen kaupungissa on tarjolla matalan kynnyksen harrastustoimintaa. Lisäksi eri toimijoiden yhteistyötä tiivistämällä voidaan tukea lasten ja nuorten monipuolista harrastamista. Myös talkootyöhön osallistuminen on pidettävä houkuttelevana jatkossakin”, sanoo Ivanoff.

Kokoomusvaltuutetut kiittävät seurojen ja järjestöjen työtä.

”Järjestöjen ja seurojen vapaaehtoiset tekevät tärkeää työtä, joka mahdollistaa lasten ja nuorten harrastamisen ja pitää kustannuksia kurissa. Turhan byrokratian karsiminen esimerkiksi tapahtumalupien ja avustushakujen osalta myös helpottaisi järjestö- ja seuratoimijoiden arkea”,  sanoo Ivanoff.

Valtuustoaloitteessaan Vikman ja Ivanoff esittävät, että Tampereella kootaan harrastusvalikko ja kartoitetaan kansalaistoiminnan, urheilun, kulttuurin, vapaan sivistystyön ja omaehtoisen toiminnan mahdollisuudet, tilat, tarjoajat, tapahtumat ja tuet. Lisäksi Tampereen on käynnistettävä selvitys siitä, miten jokaiselle lapselle ja nuorelle taataan mahdollisuus vähintään yhteen harrastukseen.

”Oikeus harrastukseen ei saa olla kiinni perheen varallisuudesta. Jokaiselle lapselle ja nuorelle on taattava mahdollisuus vähintään yhteen mieluisaan harrastukseen. Harrastusmahdollisuuksiin panostaminen on tärkeää ennaltaehkäisevää työtä, jolla kaupunki voi tukea perheiden hyvinvointia sekä lasten ja nuorten kasvua ja kehitystä”, sanoo Vikman.

Lisätiedot:
Sofia Vikman, puh. 0405683777