Kokoomus julkisti ehdotuksensa investointien ”turbonapeiksi”

Valtiovarainministeri Lintilä kaipasi investointeihin turbonappia esitellessään valtiovarainministeriön budjettiehdotusta vuodelle 2020. Kansliapäällikkö Martti Hetemäki asetettiin selvitysmieheksi etsimään hallituksen budjettiriiheen mennessä keinoja, joilla investoinnit saataisiin Suomessa kasvuun. Kokoomus haluaa tukea hallitusta julkistamalla omat ehdotuksena investointien vauhdittamiseksi ennen budjettiriihtä.

”Haluan kiittää valtiovarainministeri Lintilää siitä, että hän käynnisti tärkeästä asiasta pikaselvityksen. Tämä oli vastuullinen teko muuten 100 päivää holtittomasti edenneen hallituksen valtiovarainministeriltä. Toivon, ettei Hetemäen esityksiä siirretä pölyttymään valtioneuvoston kirjahyllyyn, vaan esitykset pannaan päättäväisesti budjettiriihessä toimeen”, kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo toteaa.

Kokoomus on huolissaan siitä, että Suomi jää investoinneissa selkeästi jälkeen verrokkimaistaan. Hyvinvoinnin pohja rapistuu, ellei yksityisiä investointeja saada käännettyä kasvuun. Tämän vuoksi kokoomus julkisti myös omat ehdotuksensa investointien turbonapeiksi.

”Kokoomuksen ehdotuksessa korostuu luottamus. Investoinnit ovat armoton mittari. Jos maahan luotetaan, sinne investoidaan. Jos luottamusta ei ole, ei myöskään uskalleta investoida. Kaikilla esittämillämme toimillamme tähtäämme siihen, että yritykset voivat luottaa Suomeen. Meidän pitää olla kannustava ja vakaa toimintaympäristö yrityksille, jossa on saatavilla maailman osaavinta työvoimaa”, Orpo sanoo.

Tärkeimmäksi investointien pullonkaulaksi kokoomus nostaa supistuvan työvoiman. Supistuva työvoima supistaa myös investointeja, siksi kokoomus esittää keinoja, joilla työperäistä maahanmuuttoa saadaan vauhditettua. Julkiset panostukset halutaan kohdistaa osaamiseen ja nopeisiin junayhteyksiin, jotka luovat edellytyksiä yksityisille investoinneille. Tärkeää on myös turvata yrityksille kannustava ja vakaa toimintaympäristö.

”Uutena keinona haluamme nostaa keskusteluun yritysten poisto-oikeuksien vapauttamisen. Tuoreet tutkimustulokset antavat lupaavia viitteitä siitä, että yritysten poistojen tekemistä joustavoittamalla voidaan parantaa yritysten investointikannustimia. Suosittelen hallitusta vakavasti pohtimaan tätä turbonappia”, kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kai Mykkänen sanoo.

Linkki ehdotuksiin: https://www.kokoomus.fi/ehdotuksia-investointien-vauhdittamiseen