Kokoomus nimesi henkilöt hyvinvointialueen toimielimiin – johtopaikoille Hiltunen ja Ikonen

Pirkanmaan kokoomuksen aluevaltuustoryhmä on päättänyt Pirkanmaan kokoomuksen paikkajakoesityksen hyvinvointialueen toimielimiin. Puolueet ovat Pirkanmaalla sopineet paikkajaosta hyvässä yhteistyössä. Aluehallituksen puheenjohtajaksi esitetään lääkintöneuvos Kari-Matti Hiltusta ja aluevaltuuston ensimmäiseksi varapuheenjohtajaksi Tampereen pormestaria, kokoomuksen varapuheenjohtajaa Anna-Kaisa Ikosta.

“Kykypuolueena kokoomuksella oli ylitarjontaa avaintehtäviin Pirkanmaan hyvinvointialueelle. Aluehallituksen puheenjohtajan ja valtuuston ensimmäisen varapuheenjohtajan valinnoissa painotimme äänimäärän lisäksi osaamista ja kokemusta johtamisesta, yhteiskunnallisista verkostoista sekä sosiaali- ja terveyspalveluista. Kari-Matti Hiltunen on toiminut esimerkiksi Pirkanmaan sairaanhoitopiirin johtajaylilääkärinä ja sosiaalipolitiikasta tohtoriksi väitellyt Anna-Kaisa Ikosen monipuolisten tehtävien joukkoon sisältyy jaksot Tampereen sosiaali- ja terveyspalveluista vastaavana apulaispormestarina, sote-ministeriryhmässä sekä sosiaali- ja terveysvaliokunnassa”, Pirkanmaan kokoomuksen puheenjohtaja Jäntti kertoo.

Aluehallituksen jäseniksi esitetään aluevaltuustoryhmän puheenjohtajaa Leena Kostiaista Tampereelta, Pirkkalan pormestaria Marko Jarvaa sekä rehtori Jari Anderssonia Sastamalasta. Puheenjohtajiksi nousevat tarkastuslautakuntaan Ilkka Sasi Tampereelta, konserni- ja toimitilajaostoon Juho Ojares Ylöjärveltä, tulevaisuusvaliokuntaan Ida Leino Tampereelta ja vähän palveluja käyttävien asiakkaiden sosiaali- ja terveysvaliokuntaan Kaija Holli Tampereelta. Sasi siirtyy Tampereen kaupungin apulaispormestariksi vuonna 2023, jonka jälkeen tarkastuslautakunnan puheenjohtajaksi nousee Touko Sikala Orivedeltä. Varapuheenjohtajiksi puolestaan esitetään henkilöjaostoon Anneli Tainaa Tampereelta, hyvinvointi-, yhteistyö- ja kokonaisturvallisuusvaliokuntaan Jocka Träskbäckiä Lempäälästä ja paljon palveluita käyttävien asiakkaiden sosiaali- ja terveysvaliokuntaan Mauri Jussilaa Kangasalta.

“Yksi merkittävimmistä tekijöistä kokoomuksen vaalivoitossa Pirkanmaalla oli onnistunut ehdokasasettelu. Täydelle listalle mahtui vähintään yksi ehdokas jokaisesta Pirkanmaan kunnasta. Äänet jakautuivat yllättävän tasaisesti ja läpimenokynnys nousi yli 800 ääneen. Kokoomuksella on yli tuhannen äänen aluevaltuutettuja peräti 14. Luottamushenkilöpaikkoja jaettaessa on otettu kattavasti huomioon sekä alueellisuus- että tasa-arvonäkökulmat. Tehtävät jaettiin ehdolla olleiden kesken mahdollisimman tasaisesti, minkä ansiosta peräti 86 % ehdolla olleista sai vähintään varapaikan johonkin luottamustehtävään hyvinvointialueella”, Jäntti jatkaa.

Aluevaltuusto päättää paikkavalinnoista ensimmäisessä kokouksessaan tiistaina 8.3.2022.

Lisätiedot:

Aleksi Jäntti