Kostiainen: Ratikka nostaa Tampereen eurooppalaisten kaupunkien sarjaan

Puheenvuoro kaupunginvaltuustossa 7.11.2016

Tänään olemme historiallisen päätöksen edessä. Tampere ei ole sattumalta kehittynyt pienestä kyläpahasesta Suomen suosituimmaksi kaupungiksi. Tampereella on aina uskallettu tehdä rohkeita tulevaisuuteen katsovia päätöksiä.

Suurista hankkeista päättäminen ei ole helppoa, koska niiden pitkäaikaisia vaikutuksia on mahdoton eksaktisti arvioida. Esimerkiksi Näsinneulan ja Tampere-talon merkitystä koko kaupunkiseudun vetovoimalle on vieläkin mahdoton laskea tarkasti euroina. Tuskin kuitenkaan kukaan kiistää niiden merkitystä alueen elinvoimalle.

Ratikkahankkeessa on kuitenkin valtava määrä myös mitattavissa olevaa tietoa päätöksenteon pohjaksi: kuljetuskapasiteetti, käyttökustannukset, rakentamiskustannukset jne. Haluankin kiittää kaikkia valmistelijoita siitä, että meillä valtuutetuilla on ollut todella paljon materiaalia ja informaatiota saatavilla. Kiitos myös siitä, että olette olleet aina käytettävissämme, kun olemme halunneet lisätietoa.

Hyvät valtuutetut,

Ajattelen, että meidän valtuutettujen tehtävä on arvioida, ei niinkään teknisiä yksityiskohtia, vaan ennen kaikkea ratikan vaikutuksia koko kaupunkiseudun elinvoimaan ja imagoon. Nämä ovat toki asioita, joista emme koskaan tule saamaan vedenpitäviä laskelmia. On vain ennusteita, jotka luonnollisesti perustuvat muista kaupungeista saatuihin kokemuksiin.

Kaupungistuminen on kuitenkin asia, joka tapahtuu olimme siitä mitä mieltä hyvänsä. Yritykset ja työpaikat keskittyvät kiinnostaville kaupunkiseuduille.

Itse kannatankin ratikkaa ennen kaikkea siitä syystä, että se on tärkeä kaupunkikehityshanke. Menestyvät kaupunkiseudut ovat Suomen talouden vetureita.

Ratikka nostaa meidät eurooppalaisten kaupunkien sarjaan, kun kilpailemme globaaleilla markkinoilla investoinneista ja yrityksistä.

Itse tulen äänestämään tänään ratikan puolesta, niinkuin suurin osa Kokoomuksen ja RKP:n valtuustoryhmästä.

leenan-kuva-nettiin-600x600

Leena Kostiainen