Koulutus ja osaaminen ratkaisevat

Eduskuntavaalit olivat poikkeukselliset. Koskaan aikaisemmin ei vaaleja ole voitettu yhtä matalalla kannatuksella kuin nyt. Se näkyy vaikeana hallitusneuvottelutilanteena.

Vaalien jälkeen olen Kokoomuksen puoluehallituksessa ollut linjaamassa sitä, millä edellytyksillä voimme olla mukana hallitusneuvotteluissa. Kokoomus voi olla mukana vain, jos vastuullisesta talous-, työllisyys- ja verolinjasta pidetään kiinni.

On tärkeää, että tulevinakin vuosina saamme viettää työn juhlaa vappua tilanteessa, jossa yhä useammalla suomalaisella on töitä. Vain uudet työpaikat mahdollistavat lisäpanostukset koulutukseen, vanhustenhoitoon, liikennehankkeisiin sekä sisäiseen ja ulkoiseen turvallisuuteen.

Toinen tärkeä ehto on se, että hallitusohjelmassa sovitaan osaamiseen ja koulutukseen panostamisesta. Suomi menestyy vain vahvalla osaamisella ja tutkimustiedolla. Suunnataan katse varhaisiin vuosiin ja tuetaan oppimista ajoissa. Vahvistetaan perusopetustamme ja kehitetään määrätietoisesti korkeakoulutusta ja huippututkimusta.

Tampereen seudun koulutuksen näkökulmasta erityisesti uuden korkeakouluyhteisömme rahoitus sekä ammatillisen koulutuksen laatu ja riittävä lähiopetus on turvattava. Suomen pitää olla maa, jossa saa oppia uutta myös työuran aikana. Jatkuvan oppimisen reformi on välttämätön osaavan työvoiman saatavuuden turvaamiseksi.

Uusi eduskunta on jo aloittanut työnsä. Myös eduskuntatyössä osaaminen ja asioihin perehtyminen ratkaisevat, koska kansanedustajuus on ammattityötä. Valtiopäivien avajaisissa tasavallan presidentti Sauli Niinistö sen puheessaan kansanedustajille sanoi: ”Alkaneen vaalikauden, seuraavan neljän vuoden ajan, politiikka on teille kaikille ammatti.”

Kutsumuksen ja intohimon lisäksi tarvitaan ammattitaitoa vaikuttaa siten, että puhetta seuraavat teot. Kansalta saatu valtakirja tuo mukanaan suuren vastuun työskennellä Pirkanmaan ja Suomen puolesta. Hakea yhteistyötä railojen sijaan.

Sofia Vikman