Matti Höyssä: Pyöräilykaistat otettava ajoradasta

AL 23.9.2008

 

Osana Tampereen kaupungin arkkitehtuuriviikkoa Aamulehti järjesti syyskuun alussa tamperelaista rakentamista käsittelevän seminaarin. Tilaisuudessa asiantuntijat saivat kertoa mielestään Tampereen kauneimman ja rumimman rakennuksen.

Arkkitehti Erkki Karvala esitti Hämeenkatua Tampereen kauneimmaksi rakennukseksi. Hän kyllä myönsi, että Hämeenkatu ei ole rakennus. Mutta samalla hän totesi Hämeenkadun merkityksen, vaikka se ei ole rakennus.

Näin se on. Hämeenkadun kautta peilautuu koko kaupunki ja sen rakennuskulttuuri.

Hämeenkatu on arvorakennus ja sitä pitää kunnioittaa vastaavalla vakavuudella. Kun ajoratamaalauksilla tehty pyöräkaistakokeilu on nyt pian ohi, pitää uskoa, etteivät graffitit sovellu arvorakennuksen pintaan.

Keskustan ja Hämeenkadun pyöräilyä pitää edistää, mutta kehittäminen pitää tehdä Hämeenkatua kunnioittaen. Toimiva ja kaupunkikuvallisesti hyvä pyöräilyratkaisu syntyy, kun voimme vähentää henkilöautoilua Hämeenkadulla ja ottaa pyöräilykaistat ajoradasta.

Hämeenkadun autoilun vähentäminen edellyttää kuitenkin monia ratkaisuja.

Täysin utopistinen ajatus on kieltää henkilöautoilu keskustassa kokonaan. Visiona voi olla, että Hämeenkatua käyttävät vain bussit sekä huoltoliikenne jalankulun ja pyöräilyn lisäksi. Tämä edellyttää Hämpin ja Kunkun parkkeja ja näihin hyvää liikenteen pääsyä.

Keskustaratikka voi olla myös osa tätä ratkaisua.

Kaikesta tästä voi päätellä, että visio ei toteudu nopeasti. Siksi Puutarhakadun-Rongankadun-Ilmarinkadun pyöräilyakselin toteutusta pitää nopeuttaa.

 

Matti Höyssä

yhdyskuntalautakunnan jäsen