Menikö juna jo? Pääradan kehittämisessä ei saa aikailla!

Tampereen ja Helsingin seudut ovat voimakkaassa kasvussa. Yhdessä ne muodostavat merkittävän työssäkäynti- ja talousalueen, joka vaatii toimiakseen sujuvat liikenneyhteydet. Tampere–Helsinki-radan matkustajamäärä on kasvanut vuodessa 770 000 matkalla, ja rataosalla tehdään jo vuosittain noin 5,5 miljoonaa matkaa.

Ratalain mukaisen yleissuunnitelman laatiminen täytyy saada liikkeelle nyt koko Tampere-Helsinki -välille, eikä ainoastaan Tampere-Riihimäki -välille, kuten hallitus budjettiriihessä käytännössä linjasi. Suomella on vielä mahdollisuus hakea EU-budjettikauden viimeisestä jaosta tukea liikennehankkeille, mutta se vaatii nykyiseltä hallitukselta ripeitä toimia. Nopeutetulla suunnittelulla Suomella on vielä tilaisuus päästä tulevan rahoituskauden ensimmäiselle hakukierrokselle, mikä helpottaa jopa 30 % investointituen saamista ratahankkeen toteutukseen. Hallitukselta puuttuu kuitenkin selkeä tavoiteaikataulu ja rahoitus alle tunnin junan saamiseksi.

“Epävarmuus pääradan kehittämisessä jatkuu edelleen. Kokoomuksen vaihtoehto hallitukselle on käynnistää hankeyhtiöt heti. Tulemme esittämään tähän merkittävän rahoituksen vaihtoehtobudjetissamme, joka mahdollistaa hankkeen nopeamman etenemisen”, toteaa Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo.

“Tampereen ja Helsingin välinen alle tunnin juna on tämän hallituskauden merkittävin raidehanke. Sillä on niin ympäristöön, talouteen kuin työllisyyteen liittyviä vaikutuksia. Kyseessä ei siis ole pelkästään tamperelaisten etu, vaan hanke palvelee yli puolta Suomea ja suomalaisia”, toteaa Kokoomuksen Tampereen Aluejärjestön puheenjohtaja Jouni Markkanen.

Nykyinen hallitus myy valtion omaisuutta 3 miljardilla eurolla ja sirottelee tulot yli sataan eri kohteeseen. Kokoomuksen mielestä kolmen miljardin kertaluontoiset erät olisi pitänyt investoida siten, että kaksi miljardia investoitaisiin isoihin raidehankkeisiin ja yksi korkeakoulujen pääomittamiseen. Näin tase olisi pantu oikeisiin töihin.

On kaikkien suomalaisten etu, että ison kokoluokan liikennehankkeet nytkähtävät kunnolla eteenpäin. Suomi tarvitseekin nyt hallitukselta pikaisia toimia hankkeiden toteuttamiseksi.

Lisätietoa:

Jouni Markkanen