Politiikan huhtikuu – Turbulenssia havaittavissa

Huhtikuu oli vuoden vauhdikkain kuukausi suomalaisessa politiikassa. Kansallisella tasolla sote- ja maakuntauudistuksen valmistelun kritiikki painui mediassa Hjallis Harkimon perustaman liikkeen ja Elina Lepomäen julkaiseman kirjan varjoon. Puolueen vankka perustekeminen piti kuitenkin kokoomuksen Suomen suurimpana puolueena, vaikka kieltämättä viime hetket ovatkin olleet täynnä turbulenssia.

Tampereella ei ole ollut sen rauhallisempaa. Säästöpaketin rakentaminen tiputti yhdet rakentajat pois koalitiosta, kun vasemmistoliiton äänestyskäyttäytymistä ei voitu hyväksyä. Tässä tilanteessa ei voitu hyväksyä irtopisteiden keräilyä, koska yhteisistä päätöksistä täytyy myös kantaa vastuu yhdessä. Paketti saatiin kuitenkin aikaiseksi. Uudistukset eivät kuitenkaan saa jäädä tähän, vaan Tamperetta täytyy edelleen kehittää etenkin toimintatapoja uudistamalla ja siten varmistaen kehitys ja palvelut kuntalaisille myös tulevaisuudessa.

Aluejärjestö käsitteli kuukauden poliittisena teemana yliopistoa professori Anna-Kaisa Ikosen alustamana. Saimme kerättyä suuren määrän ideoita hyödynnettäväksi yhteistyössä yliopiston kanssa ja yhteinen näkemys oli, että tuleva suuryliopisto on koko kaupunkiseudun moottori. Kevätkokouksessa saimme päivityksen sote-uudistuksen tilanteeseen Pirkanmaan näkökulmasta Jukka Alasentien kertoessa viimeisimmistä käänteistä. Vappuna järjestimme myös perinteisen Porvarillisen vapputapahtuman Hämeenpuistossa. Tapahtumassa kävi esiintymässä mieskuoro Laulajat ja vappupuheen piti kaupunginvaltuuston puheenjohtaja, valtiosihteeri Anna-Kaisa Ikonen.

Samaan aikaan valmistaudutaan myös tulevaan. Piirin tasolla hyväksyttiin strategia ja limittäin on myös valmisteltu maakuntavaaliohjelmaa. Myös ehdokkuudesta kiinnostuneita on löytynyt kiitettävästi. Ilmianna itsesi tai tuntemasi sopivat ehdokkaat, jotta saamme rakennettua vaaleihin voittavan listan!

Jouni Markkanen

Kokoomuksen Tampereen Aluejärjestö