Puheenjohtajan kuukausikirje

Hyvät ystävät,

Puheenjohtajakauteni on lähtenyt käyntiin toiminnan suunnittelulla. Jo ennen kesäkuista valintaa ja heti sen jälkeen kiersin tapaamassa paikallisjärjestöjen toimijoita kysyen, mitä Tamperelaisen Kokoomuksen pitäisi tehdä nykyistä paremmin. Kaksi teemaa korostuivat selvästi yli muiden: (1) poliittinen vaikuttaminen ja (2) järjestökentän aktivointi.

Ensimmäisten työvaliokuntien ja hallituksen kokousten myötä onkin tartuttu toimeen. Alla on lista toimintatavoista, joilla kokoomuslaisten mahdollisuutta vaikuttaa politiikkaan Tampereella ja kansallisestikin pyritään lisäämään sekä ottamaan jäsenet entistä paremmin mukaan toimintaan.

1. Kuukausittaiset poliittiset keskustelut hallituksen kokouksissa

a. Kuukautta aiemmin sovitaan keskusteltavasta teemasta ja paikallisjärjestöillä on mahdollisuus rakentaa omia näkemyksiä tuotavaksi hallitukselle ja sitä kautta päätöksentekoon.

b. Ensimmäisessä kokouksessa käsittelimme pika-aikataululla Tampereen strategiaa ja sitä ei valitettavasti ehtinyt käyttää järjestöjen kokouksissa. Muodostetut tiiviit kannat löytyvät linkin takaa. Seuraavassa kokouksessa ideoimme sitä, minkälaisen keskustorin haluamme tulevaisuudessa. Toivottavasti saamme hyviä ideoita jäseniltä ja järjestöiltä!

2. Järjestöjen kuukausikatsaus

a. Hallituksen kokouksissa käydään läpi kierros, jossa järjestöt voivat kertoa tehdystä toiminnasta ja ennen kaikkea kertoa, mitä on tulossa. Siten saamme tiedon tulevasta toimistolle ja järjestöjen tapahtumien markkinointi helpottuu.

3. Puheenjohtajan kuukausikirje

a. Jokaisen hallituksen kokouksen jälkeen lähetän jäsenistölle kirjeen, jossa käyn läpi hallituksen ja työvaliokunnan kuulumiset toki heijastaen sitä Tampereella käytäviin ajankohtaisiin keskusteluihin.

4. Ohjelmatyö: Valtuustokauden tavoiteohjelma ja järjestöstrategia

a. Tämän syksyn aikana kirjoitamme auki, mitä kokoomuslaiset haluavat saavuttaa tämän valtuustokauden aikana. Pyörää ei keksitä uudelleen, vaan haluamme terävöittää tekemistämme tekemällä tiiviin priorisoidun dokumentin käyttäen pohjana kuntavaaliohjelmaa, pormestariohjelmaa sekä valmisteilla olevaa kaupunkistrategiaa.

5. Aluejärjestön työvaliokunnan viikoittainen tapaaminen

a. Työvaliokunta kokoontuu jatkossa joka perjantai kello 8-9 käyden vakiomuotoisena asiana läpi kaupunginhallituksen ja tarvittaessa valtuuston listat. Siten aluejärjestö tuodaan entistä paremmin mukaan myös päivänpolitiikkaan.

Näitä toimintamalleja käytetään toistaiseksi ja jos keksimme parempia tapoja toimia, otamme niitä ketterästi käyttöön. Ja siinäpä tarvitsen sinua ja järjestöäsi!

Jos sinulla tai järjestölläsi on ideoita toiminnan jatkokehittämiseen, soita tai laita viestiä! Jos myös on tapahtumia, joihin haluatte minut mukaan, pyrin raivaamaan tilaa kalenterista.

Mukavaa kesän jatkoa!

Jouni Markkanen