Tampereen Sähkölaitos on vuoden 2018 tulevaisuusteko

Tampereen Tulevaisuuskokoomus on valinnut vuoden 2018 tulevaisuusteoksi Tampereen Sähkölaitos Oy:n.

Tampereen kaupungin omistama energiayhtiö on päättäväisesti ja pitkäjänteisesti pystynyt vähentämään hiilidioksidipäästöjä ja on merkittävä edelläkävijä ilmastonmuutoksen hillitsemisessä Suomessa.

Vuonna 2009 uusiutuvan energian osuus Tampereen Sähkölaitoksen tuotannosta oli 6 %, vuonna 2012 18 %, vuonna 2016 jo 38 %. Tavoite vuodelle 2020 on 43 % uusiutuvaa energiaa. Tampereen Sähkölaitoksen aiheuttamat kasvihuonekaasupäästöt ovat jo puolittuneet vuoteen 2009 verrattuna.

Maakaasun osuus Tampereen Sähkölaitoksen energiantuotannon polttoaineista oli vielä vuonna 2009 noin 80 % ja vuonna 2017 enää alle 30 %. Öljyn käyttö on vähäistä (4 % vuonna 2017).

Keskeisimmät askeleet hyvässä vauhdissa ovat uudet modernit laitokset: Sarankulman pellettilämpölaitos (2013), Hervannan hakelämpölaitos (2015), Tammervoiman hyötyvoimalaitos (2016) ja Kaupinojan kaukojäähdytyslaitos (2017). Lisäksi Sähkölaitos on investoinut tuulivoimaan ja savukaasupesureihin sekä parhaillaan suunnitellaan Naistenlahden biovoimalaitoksen uusimista. Kaikki kolme Tampereen Sähkölaitoksen vesivoimalaitosta Tammerkoskessa on saneerattu 2010-luvulla.

Tampereen Sähkölaitos on eturintamassa pilotoimassa uusia energiaratkaisuja, kuten kaksisuuntaista kaukolämpöä sekä hiilidioksidinegatiivista kaukolämpöä, jota saadaan paikallisesta biohiilitehtaasta. Tampereen Sähkölaitoksella valtaosa energiasta tuotetaan yhteistuotannolla yhtiön voimalaitoksissa. Yhteistuotannolla jopa 90 % polttoaineen sisältämästä energiasta saadaan hyödynnettyä sähkönä ja lämpönä.

– Ilmastonmuutoksen torjunnassa eivät pienet askeleet enää riitä, tarvitaan Tampereen Sähkölaitoksen kaltaisia suurten harppauksien ottajia ja ympäristöystävällistä rohkeutta, sanoo Tampereen Tulevaisuuskokoomuksen puheenjohtaja Kimmo Sasi.

– Markkinat eli me ihmiset seuraamme entistä enemmän tuotteiden ja palveluiden kehitystä ja teemme vastuullisia valintoja joka alalla.

Tampereen Tulevaisuuskokoomuksen puheenjohtaja Kimmo Sasi, p. 050 511 3148

Tampereen Sähkölaitos Oy, toimitusjohtaja Jussi Laitinen, p. 050 542 8362