Tampereen vetovoima tulee turvata – ”Kakkosasema ei tulevaisuudessa riitä kilpailtaessa nettoveronmaksajista Helsingin seudun kanssa”

Juttu julkaistu alunperin Tamperelaisessa 24.2.2021. Voit lukea alkuperäisen jutun täältä.

Väestökehitys määrittää kaupungin tulevaisuuden. Koronapandemia on vaikuttanut ihmisten asumisvalintoihin niin Suomessa kuin maailmalla. Tampereen metropolialue kasvoi vuonna 2020 edelleen voimakkaasti, mutta Helsingin seudun väestönkasvu tippui roimasti. Tampere vetää suomalaisten halutuimpana asuinpaikkana maassamuuttajia puoleensa.

Vertailukohtaa väestökehitykselle voi hakea myös muista maista. Yhdysvalloissa kantaväestön osalta Kalifornian ja New Yorkin osavaltiot ovat muuttotappioalueita.

Eniten kasvava suuri metropolialue Yhdysvalloissa on jo 7,5 miljoonan asukkaan yritystoimintaa puoleensa vetävä Dallas Texasissa. Nuoria aikuisia houkuttelevat erityisesti Austin ja Nashville, jotka ovat tunnettuja keveän verotuksen, työpaikkojen ja kohtuuhintaisen asumisen ohella viihdetarjonnastaan.

TAMPEREEN HAASTEENA on ollut aiemmin muuttotappio nuorten aikuisten keskuudessa. Tutkittaessa nuorten aikuisten osalta veto- ja pitovoimatekijöitä, työ on ollut keskeisin syy tehdä muuttopäätös Tampereelta Helsingin seudulle. Koronan myötä etätyömahdollisuuksien lisääntyminen voi mahdollistaa Tampereen seudun asumisvetovoiman kasvun suhteessa Helsingin seutuun. Työn ja yritystoiminnan ohella amerikkalaiset esimerkit antavat osviittaa elämysten merkityksestä metropolialueen vetovoimatekijänä.

Maassamuuttoon maaseudulta perustuva Tampereen seudun väestönkasvu on väestöennusteiden mukaan ehtymässä 2030-luvulla. Kakkosasema ei tulevaisuudessa riitä kilpailtaessa nettoveronmaksajista Helsingin seudun kanssa.

TAMPERE ON elämysten ykkönen Suomessa. Elämysten äärelle päästäkseen tarvitaan saavutettavuutta. Elinkeinotoiminnan edistämiseksi Tampereella tuleekin vahvistaa määrätietoisesti niin kansallista kuin kansainvälistäkin saavutettavuutta. Hyviä lentoyhteyksiä tarvitaan, jotta tamperelaisilla yrityksillä on entistäkin paremmat mahdollisuudet kytkeytyä kansainvälisille markkinoille.

Ilkka Sasi

valtuustoryhmän puheenjohtaja (kok.)