Tehtävänä Tampere!

Paljasjalkaisena tamperelaisena rakkaus kotiseutuun synnyttää aidon tahdon toimia Pirkanmaan parhaaksi.

Liikenneyhteydet ovat erityisen tärkeä osa kaupunkikehitystämme. Tampereen seudulla on edellytykset olla pääkaupunkiseudun ulkopuolisen Suomen ykköskeskus, kunhan toimivien liikenneyhteyksien myötä saamme parhaan mahdollisen hyödyn irti loistavasta sijainnistamme.

Mitä nopeammin saamme Tampereen ja Helsingin välisen alle tunnin junan, sen parempi. Hanke on tärkeä koko Pirkanmaan kannalta ja mahdollistaa myös lähi- ja paikallisliikenteen kehittämisen. Valtio perustaa alle tunnin junan toteuttamiseksi hankeyhtiön ja mahdollistaa kaupunkien osallistumisen.

Perustienpidon korjausvelkaa on kurottava umpeen liikenneturvallisuutta priorisoiden. Resursseja riittää paremmin myös tärkeisiin tiehankkeisiimme, kun isoissa raideinvestoinneissa hyödynnetään yhtiömallia.

Kansainväliset yhteydet toimivat lentokenttien kautta. Tampere-Pirkkalan lentoasemalle vuosi 2018 oli erinomainen ja ylitti selvästi odotukset kenttäremontista huolimatta.

Tampere on Suomen suosituin asuin- ja opiskelukaupunki ja koko seudun veturi. Yrittäjämyönteisyydestä huolehtimalla varmistamme, että kaupungissa on myös työpaikkoja ja elinvoimaa.

Uuden yliopistoyhteisön myötä tulevaisuuden osaajat ja kansainvälisesti laadukas koulutus kuuluvat Tampereelle. Kehittyvä kaupunkiympäristömme mahdollistaa tutkimuksen ja innovaatioiden kiihdyttämisen. Jatkuvaan oppimiseen, työelämän murrokseen, väestön ikääntymiseen, kiertotalouteen tai tulevaisuuden energiaratkaisuihin liittyviä kysymyksiä ratkotaan jo.

Turvallisuus on globaalisti kasvava toimiala ja alan osaaminen vahvuutemme. Seudullemme on rakentunut turvallisuus- ja ilmailualan koulutuksen, tutkimuksen, tietotekniikan ja yritystoiminnan keskittymä, jossa on sekä julkisia että yksityisiä toimijoita. Myös puolustusvoimilla on täällä logistiikan ja tutkimuksen keskittymä.

Vahvistetaan turvallisuusklusterimme toimintaa sekä tehdään seudusta kansallisesti ja kansainvälisesti tunnustettu turvallisuusosaamisen keskittymä.

Tavoitteemme on selkeä: hyvän ja sujuvan elämän kaupunkiseutu, joissa palvelut toimivat, asuinalueet ovat viihtyisiä ja ihmiset osallistuvat ja vaikuttavat. Kulttuuri-, liikunta- ja tapahtumatarjontamme on vilkasta.

Omalta osaltani jatkan työtä näiden tavoitteiden puolesta kahdella raiteella sekä tamperelaisena kansanedustajana että Pirkanmaan maakuntavaltuuston puheenjohtajana.

Sofia Vikman

kansanedustaja (kok.)