Tunnelihanke oli menestys

Rantaväylän tunnelin rakentamisvaiheen yhteenveto on valmis ja maanantaina 7.5. kaupunginhallituksen pöydällä. Hanke on ollut menestys ja päätöksestä aikoinaan poliittisen vastuun pormestari Anna-Kaisa Ikosen johdolla kantaneet toimijat ansaitsevat siitä suuren kiitoksen. Mitkään kauhuskenaariot eivät toteutuneet, päinvastoin.  Osa tunnelin puolesta äänestäneistä rohkeista päättäjistä maksoi vielä kovemman hinnan kuin toiset, mutta lopputulos on kaikille positiivinen. Kaupungin asukkaat kiittävät, kaupungin kassa kiittää ja ympäristökin kiittää.

Liikenteen sujuvuus parani. Keskustan ilmanlaatu parani. Onnettomuudet vähenivät. Liikenteen melu väheni. Maankäytön potentiaali on noussut aivan uudelle tasolle koko kaupungin länsiosassa. Kaupungin maanjalostuksesta saamat tulot ovat yli 100 miljoonaa euroa, selvästi yli tavoitteen. Kiinteistöverotuloja on luvassa lähes miljoona euroa vuodessa. Itse hanke pysyi budjetissa, maltillisia lisäkustannuksia aiheutui pilaantuneiden maiden poistosta jota kunta joutuisi tekemään muutenkin, siitä että tehtiin asioita vielä hieman paremmin ja siitä, että välttämättömiä kunnostustoimenpiteitä tehtiin silloin kun se oli edullisempaa ja vähemmän häiriötä aiheuttavaa. Valmista tuli puoli vuotta etuajassa.

Ruuhkia on toisinaan, sillä liikennemäärät ovat lisääntyneet. Liikenne virtaa silti huomattavasti sujuvammin kuin jos paine kantakaupungin katuverkossa olisi aiemmalla tasolla, etenkin nyt keskustan isojen rakennushankkeiden aikana. Virtaa niin hyvin, että paljon kuulee jopa toiveita 60 km/h nopeusrajoituksen nostamisesta.

Harvoin isot julkiset rakennushankkeet näin ovat sujuneet. Nyt kuitenkin allianssimalli osoitti toimivuutensa, eikä ole ihme, että vastaavia on sittemmin otettu käyttöön ympäri Suomen. Tampere oli tässäkin asiassa edelläkävijä.

Pian Näsijärven kaunista rantaa reunustaa alue, jossa ihmiset voivat asua, liikkua ja viettää vapaa-aikaa, ei pelkkä valtatie. Se jos mikä on kaupunkikehitystä. Onneksi kotikaupungillamme oli siihen jälleen rohkeutta.

Ilpo Rantanen

Varavaltuutettu (kok)