Tunnin juna on lähempänä kuin koskaan aiemmin!

Päärata on tukossa. Aamujuna Tampereelta Helsinkiin on täynnä joka arkipäivä, eikä helpotusta ole tulossa ennen kuin saamme lisää junia. Uudet junat vaativat lisää raiteita. Raiteet vaativat rahaa.

Rahaa on valitettavasti vain rajallisesti, etenkin valtiolla. Jos yrittäisimme toteuttaa pääradan päivityksen pelkällä valtion rahalla, valmistuminen 2020-luvulla ei olisi realismia. Onneksi meillä on viime viikkoina tullut uusia työkaluja käyttöömme.

EU-raha

Päärata ollaan saamassa osaksi Euroopan laajuista TEN-T-ydinkäytäväverkostoa (https://suomenkasvukaytava.fi/paarata-eu-rahoituksen-piiriin/). Suomeksi tämä tarkoittaa sitä, että voimme saada radan rakentamisen kustannuksista 30 % tai jopa 50 % EU:n CEF-rahoituspaketista. Suomi on saanut suhteessa vähän tukea EU:lta liikennehankkeisiin, joten nyt on erinomainen mahdollisuus muuttaa tilanne!

Päärata-yhtiö

20.12. julkaistu selvitys kannustaa luomaan hankkeelle väyläyhtiön, joka voi kerätä monikanavarahoitusta. Rahaa voidaan saada maan arvon noususta, käyttäjiltä, kunnilta, sijoittajilta, valtiolta ja EU:lta. Siten hankkeen rahoitus on mahdollista saada kasaan hyvinkin nopeasti. Selvitys on luettavissa linkin takaa: https://vm.fi/artikkeli/-/asset_publisher/uusia-loppurahoittajia-suurille-vaylahankkeille

Mitä seuraavaksi?

Jotta hanke saadaan todella liikkeelle, seuraavana meidän täytyy saada suunnitelmat kasaan. Laitetaan väyläyhtiö pystyyn, kerätään suunnitteluun tarvittavat varat ja tehdään suunnitelmat valmiiksi. Toisessa vaiheessa kerätään varat itse hankkeen toteuttamiseen. Yksinkertaistaen laitetaan suunnitelma sekä rahoitus kuntoon ja mahdollisimman nopeasti kuokka maahan!