Vuonna 2018 käydään presidentinvaalit: vaali toimitetaan sunnuntaina 28.01.2018. Ensimmäisen kierroksen ennakkoäänestys on 17.−23.1.2018 ja toisen kierroksen ennakkoäänestys 31.1.−6.2.2018. Mahdollinen toinen kierros järjestetään 11.2.2018.

Vaalien vaalilautakuntiin valitaan 5 varsinaista ja 5 varajäsentä. Kaikki 10 kutsutaan vaalipäivänä paikalle, ja kaikilla on myös läsnäolovelvollisuus. Sairausesteistä tulee heti ilmoittaa puheenjohtajalle. Valittavien henkilöiden tulee olla vaalikelpoisia ja heidän kotipaikkakuntansa tulee olla Tampere.

Vaalilautakunnat työskentelevät virallisilla äänestyspaikoilla eri puolilla kaupunkia, vaalitoimikunnat puolestaan kiertävät ennakkoäänestyspäivinä mm. sairaaloissa erittäin huonokuntoisten äänestäjien luona. Lautakunnat kokoontuvat aina varajäsenineen. Toimikunnat kiertävät yleensä yhtenä tai kahtena päivänä, mutta toimikuntien jäsenten tulee sitoutua toimintaan koko ennakkoäänestyksen ajan. Toimikuntalaisilla ja erityisesti kotiäänestyksissä toimivilla olisi hyvä olla käytössään oma auto. Toimikunnan viides varajäsen on aina kotiäänestykseen osallistuva.

Mikäli sinulla on toivomuksia sen suhteen, missä päin kaupunkia äänestyspisteesi sijaitsee, voit kirjata ne oheiseen lomakkeeseen. Toivomukset otamme huomioon mahdollisuuksien mukaan. Kaikkia toiveita ei kuitenkaan voida toteuttaa, sillä vaalilautakuntien kokoonpanoissa tulee ottaa huomioon myös puoluekohtaiset ja tasa-arvolain mukaiset kiintiöt.

Vaalilautakuntiin ja -toimikuntiin valituilta henkilöiltä pidätetään Kokoomuksen Tampereen Aluejärjestön toimesta 20 %:n luottamushenkilömaksu heidän saamastaan palkkiosta. Luottamushenkilömaksun voi vähentää henkilökohtaisessa verotuksessa. Palkkion suuruudet määräytyvät seuraavanlaisesti:

• vaalilautakunnan pj/varapj 260 euroa,
  • vaalilautakunnan jäsen ja varajäsen 200 euroa,
  • vaalitoimikunnan pj 260 euroa/toimituspäivä ja
  • vaalitoimikunnan varapj, jäsen ja varajäsen 200 euroa/toimituspäivä.

Lisätietoja:

kunnallissihteeri Maggie Nurminen, maggie.nurminen@kokoomus.fi