Vaikuttamisen paikkoja valiokunnissa

Eduskunta valitsi minut toiveeni mukaisesti sivistysvaliokuntaan. Pääsen poliittisille juurilleni sivistyksen, koulutuksen ja osaamisen pariin. Pidän tärkeänä, että huomio kiinnitetään vahvasti koulutuksen laatuun ja huippututkimukseen.

Tampereen kannalta on tärkeää varmistaa uuden yliopiston riittävä rahoitus ja koulutuspanostusten kohdentaminen vaikuttavimmalla mahdollisella tavalla – esimerkiksi ammatillisen koulutuksen laadun parantamiseen ja perusopetuksen vahvistamiseen.

Paljasjalkaisena tamperelaisina iloitsen siitä, että myös kulttuuri ja urheilu kuuluvat sivistysvaliokunnan toimialaan. Tampere on kehittynyt monin tavoin vetovoimaiseksi ja vahvistanut mainettaan kulttuuri- ja tapahtumakaupunkina.

Hiljattain varmistui, että Tampere saa isännöitäväksi jääkiekon MM-kisat vuonna 2022. Rakenteilla oleva monitoimiareenamme on jääkiekon MM-kisojen päänäyttämö ja Leijonien kotiareena.

Eduskunta valitsi minut jäseneksi myös erityisen ajankohtaiseen suureen valiokuntaan. Suomen kausi EU-puheenjohtajana on alkanut, minkä vuoksi EU-asioita käsittelevän valiokunnan rooli korostuu. Seuraavat kuusi kuukautta ovat EU:ssa tapahtumarikasta aikaa. On aina innostavaa työskennellä kansainvälisten ja EU-asioiden parissa.

Hallitus teki virheen, kun se päätti pitää kaikki EU-puheenjohtajakauden noin 90 kokousta Helsingissä. Olisi suotavaa, että päämiehet pääsisivät näkemään Suomea myös laajemmin, kuten tapahtui vuosina 1999 ja 2006. Esimerkiksi Tampere-talo olisi sopinut oivallisesti kokouspaikaksi.

Uusi mahdollisuus Tampereen brändin kehittämiseen sekä matkailun edistämiseen on kuitenkin edessä. Tampere hakee Euroopan kulttuuripääkaupungiksi 2026 yhdessä 14 Pirkanmaan kunnan kanssa. Hankkeen valtuuskunnassa haarukoimme elementtejä, joista on mahdollista kiteyttää kansainvälisesti sykähdyttävä tamperelaisuuden ydin.

Eduskuntatyössä minulla on kolmaskin valiokuntajäsenyys. Supon rekisteri näytti osaltani vihreää, ja tulin valituksi jäseneksi tiedusteluvalvontavaliokuntaan. Toimin valiokunnassa myös eduskuntaryhmämme vastaavana.

Tiedusteluvalvontavaliokunta on siviili- ja sotilastiedustelulakien myötä perustettu uusi erikoisvaliokunta, jossa on 11 jäsentä.

Olen tyytyväinen hyvät vaikutusmahdollisuudet tarjoaviin valiokuntapaikkoihini ja tarttunut innostuneena töihin.

Nähdään Pirkanmaan kesätapahtumissa!

Sofia Vikman

kirjoittaja on kansanedustaja (kok.)

Artikkeli on julkaistu alun perin Tamperelaisessa 11.7.2019