Valtuustoaloite: Yhteisösaunan rakentaminen Vuorekseen ”allianssimallilla”

Vuores on muutamassa vuodessa kasvanut noin 4 000 henkilön kaupunginosaksi ja kasvu jatkuu noin 20 000 asukkaan luokkaan.

Vuoresta ympyröivät upeat metsät ja puhdasvetiset järvet.

Tampereen kaupungin panostus alueen viihtyvyyteen on ollut merkittävää ja alueen asukkaat ovat pääosin tyytyväisiä alueeseensa. Kaava-alueen ulkopuolinen kehittäminen, kuten metsäpolkujen kunnostus ja järvien hyödyntäminen ovat olleet suuresti asukkaiden aloitteiden varassa. Asukkaiden aloitteesta satamatoimisto teki 45 veneiden rantapaikkaa. EU:n Unalab hankkeen toimesta tehtiin asukkaiden yhteistyöllä yli 700m pitkospuita metsäpoluille ja asukkaat ovat raivanneet muualtakin polkuja haittaavia risuja pois. Vuoreksen asukasyhdistys on talkoilla, kaupungin avustuksella sekä yritysten ja yksityisten lahjoituksilla saanut toteutettua asukkaille maksuttoman melontatoiminnan Särkijärven rantaan.

Asukkaiden kärkipään toiveina ovat vielä uimaranta ja avantouintipaikka. Näille löytyy kaksi luontevaa paikkaa (katso kartat seuraavilla sivulla).

Vuoreksen asukasyhdistys on onnistunut herättämään yhteisöllistä talkootoimintaa pienimuotoiseen alueen kehittämiseen. Uintitoimintaa tukevan saunan ja pukuhuoneiden rakentamiseen voisi löytyä talkoolaisia lähinnä suunnittelupalavereihin ja työmaasiivoukseen. Myös saunan toiminnan pyörittämistä asukkaiden talkoovoimin voisi selvittää, joskin helpoin vaihtoehto voisi olla juttusauna.fi tyyppinen ilmeisesti kaupallisella pohjalla toimiva yrittäjä.

Toiminta voisi pärjätä pelkällä ”jalasmökki” saunalla, sähköliittymällä ja avantouintia varten rakennetulla laiturilla.

Esitämme, että kaupunki käynnistää yhdessä asukasyhdistyksen kanssa keskustelun, miten eri toimijoiden ”allianssimallilla” voitaisiin toteuttaa yhteisösauna Vuorekseen.

Reeta Ahonen                                                              Leena Kostiainen