Valtuustokysely koskien ukrainalaisten auttamisen toimivuutta Tampereella – Ilkka Sasi

Kaupunginvaltuusto kokoustaa jälleen 21.3.2022. Ennen valtuuston kokousta pidetään kyselytunti, johon Ilkka Sasi on jättänyt valtuustoaloitteen koskien ukrainalaisten auttamisen toimivuutta. Valtuustokysely on julkaistu kaupungin esityslista- ja pöytäkirjahaussa täällä.

Ilkka Sasin valtuustokysely

Ukrainan kansa on kohdannut talvisodan kauhun joutuessaan Moskovan joukkojen hyökkäyksen kohteeksi. Yli 40 miljoonan asukkaan Ukrainasta pakenevat naiset ja lapset hakeutuvat heidät avosylin vastaanottaviin lähimaihin kuten Puolaan ja Unkariin, mutta myös Suomeen. On arvioitu, että Tampereelle saattaisi olla tulossa tuhansia ukrainalaisia naisia ja lapsia.

Euroopan Unionin maat ovat päättäneet tilapäisen suojelun direktiivin aktivoinnista. Normaalisti ulkomaille matkustettaessa rekisteröityminen on mahdollista hoitaa henkilöpaperit omaavien osalta digitaalisesti. Ukrainalaisten rekisteröinti tilapäisen suojelun direktiivin pohjalta luulisi myös onnistuvan automatisoituna internetin välityksellä. Ylimääräinen poliisiasemalla jonottaminen ei ole tätä päivää eikä kestävä ratkaisu varsinkin, jos tulijoita on tuhansia.

Tampereen kaupunki on ohjannut ukrainalaisia hätämajoitukseen Kaupin vastaanottokeskukseen, joka on kuitenkin suunniteltu vastaanottamaan nimenomaisesti turvapaikanhakijoita viisumimaista kuten Somaliasta, Irakista ja Afganistanista. Ukrainalaisten hätämajoitus Kaupissa on kyseenalaista, kun viisumivapaasti Suomeen saapuviin ukrainalaisiin on nimenomaisesti tarkoitettu sovellettavan tilapäisen suojelun direktiiviä, ei ohjata heitä turvapaikanhakuun. Kaupin sairaalaa ei ole suunniteltu suurille lapsimäärille – nyt lasten touhu tapahtuu rakennuksen käytävillä.

Vapaaehtoistoimijoiden logistiikkaketju on muotoutumassa siten, että Ukrainaan toimitettava apu ohjataan Pirkkahallille ja ukrainalaisille Tampereella tarkoitetut tavarat ohjautuvat esimerkiksi Finlaysonille. Kuitenkin on ollut väitteitä, että kaupunki on halunnut pitää Suomen Punainen Ristin kanssa ukrainalaisten auttamisen omana monopolinaan. On argumentoitu, että esimerkiksi vapaaehtoisten ei ole annettu toimittaa Kaupin vastaanottokeskuksessa majaileville ukrainalaisille ilmaiseksi lämpimiä peittoja, leluja, vaatteita, ruokaa tai mainostaa ohjelma-aktiviteetteja. On toki todettava, että Suomen Punaisen Ristin vapaaehtoiset tekevät erinomaista työtä ukrainalaisten hyväksi.

Ukrainalaisten yhdistys toimii Tampereella ukrainalaisten avun koordinoijana täysin vapaaehtoisvoimin. Yhdistyksen toiminta alkaa olla äärirajoilla. Suuri ponnistus ukrainalaisten auttamiseksi voi onnistua vain, jos vapaaehtoistoimijoille ja yksityiselle sektorille annetaan vapaa mahdollisuus auttaa.

Kysyn:

1. Miten Tampereen kaupunki on varautunut tuhansien tilapäistä suojelua kaipaavien ukrainalaisten saapumiseen Tampereelle?
  2. Tukeeko kaupunki ukrainalaisten tilapäinen suojelun rekisteröinnin digitalisointia?
  3. Voitaisiinko ukrainalaisten hätämajoitus toteuttaa muualla kuin Kaupin vastaanottokeskuksen tiloissa?
  4. Nojautuuko Tampereen kaupunki ainoastaan yhden monopolituottajan – Suomen Punaisen Ristin – toimintaan, vai antaako kaupunki mahdollisuuden myös muille vapaaehtoisille ja yksityisille toimijoille auttaa ilmaiseksi vaikkapa ohjelma- ja tavaralahjoituksin esimerkiksi Kaupin hätämajoituksessa olevia ukrainalaisia?
  5. Miten Tampereen kaupunki aikoo tukea rahallisesti Tampereen ukrainalaisten yhdistyksen toimintaa sen toimiessa ukrainalaisten tuen koordinoijana?