Vappu – työttömyyden juhla

Vappupuheiden heitoissa ei paljon päätä palellut – vaikka säätila olikin varsin jäätävä. Monet puheiden sisällöistä saivat minut miettimään, kuinka tarkasti puhujat ymmärtävä tai haluavat kertoa tulevaisuuden työelämästä, vai ovatko he vain jäsenkuntansa vankeja.

Jyväskylässä Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson vaati kuuden tunnin työpäivää. Käsitykseni mukaan Li vaati, että kuusi tuntia tehtäisiin kuitenkin kahdeksan tunnin palkalla. Ilmeisesti hän ei halunnut mainita, että sitä kokeiltiin jo Ranskassa, huonolla menestyksellä.

Kyllä minäkin voisin olla kuuden työtunnin/kahdeksan palkkatunnin puolesta, mikäli joku kertoisi, miten sen saa toimimaan. Lin vastaus on tietysti se, että tuottavuus on noussut, vaikka robotiikan ansiosta. Mutta mitä tehdään niille kilpailijamaille, joiden tuottavuus on samalla tasolla ja he tekevät kuitenkin kahdeksan tunnin päivää?

Puuliiton toimitusjohtajan Jari Nilosaaren mukaan hallituksen poukkoileva linja on lisännyt yhteentörmäyksen riskiä työmarkkinoilla. Minustakin poukkoileva linja saisi loppua ja voisimme siirtyä selvästi Saksan mallin mukaan yrityskohtaiseen sopimiseen, jossa liittojen sopimukset olisivat vain perälautana. Paikallisella sopimisella lisättäisiin nopeasti myös puualan työllisyyttä.

Palvelualojen järjestöjohtaja Niina Koivuniemen mukaan silpputyö ja osa-aikatyö ovat suurimpia aikamme epäoikeudenmukaisuuksia. Niinan mukaan oikeistovoimat ovat koko ajan halunneet tuhota ammattiyhdistysliikkeen.

Miksi asioista puhutaan kuin sata vuotta sitten, vaikka samalla työelämä menee ihan uusia latuja? Viimeisten tutkimusten mukaan jopa kolmasosa suomalaisten nykyisistä työpaikoista on vaarassa. Oppiva tekoäly ja automaatio korvaavat yhä enemmän teollisuusammattien ohella myös valkokaulustyöntekijöitä. Samanaikaisesti syntyy aivan uudenlaisia työpaikkoja. Esimerkiksi käsityöläisyyttä ja myyntiä on vaikea automatioida,

Yrittäjämäisen työn lisääntyessä yhteiskunnan on luotava turvaa muutostilanteita varten. Esimerkiksi nollatuntisopimukset voitaisiin ratkaista luomalla perustilimallin, jossa työn ja opiskelun voi yhdistää. Mutta kuka puhuu tulevaisuuden työstä ja kuka heitä puolustaa?

Harri Jaskari

kansanedustaja (kok)