Vappuhe: seitsemän laihaa vuotta ovat ohi

Hyvät tamperelaiset

Vappu on kansainvälinen työn päivä ja opiskelijoiden juhla. Tampereella voimme tänä vappuna juhlia iloisin mielin vapun molempia sankareita.

Nimittäin työllisyystilanne on lopultakin kääntynyt kaupungissamme hyvään suuntaan. Voisi sanoa, että seitsemän laihaa vuotta ovat päättyneet. Kun työttömyysaste kävi korkeimmillaan 20 prosentissa, on se tällä hetkellä 15 prosenttia. Sekin on liian paljon, mutta kehityksen suunta on nyt hyvä. Yritykset uskaltavat taas palkata uutta työvoimaa, ja avoimien työpaikkojen määrä erityisesti teollisuudessa ja rakennusalalla on kasvanut nopeasti.

Se kertoo siitä, että Tampereen elinkeinoelämän pyörät ovat lähteneet pyörimään entistä lujempaa. Myös kevään PK-yritysbarometri kertoo samaa myönteistä viestiä. Lähes puolet Pirkanmaan PK-yrityksistä arvelee, että kuluvan vuoden aikana yritystoiminta kasvaa ja vajaa puolet arvelee liikevaihdon pysyvän ennallaan. Vain 9 % odottaa sen laskevan.

Tärkeä viesti barometrissa on sekin, että noin puolet pirkanmaalaisista pienistä ja keskisuurista yrityksistä on kasvuhakuisia. Yritykset tavoittelevat lisää vientiä, uusia investointeja ja uusia työpaikkoja. Ne ovat hyviä uutisia työtä etsiville ja meille kaikille.

Entäpä hyvät viestit opiskelijoille?

Äskettäin allekirjoitettiin sopimus Tampereen korkeakoulusäätiön perustamisesta. Yli 20 valtion, kaupungin, elinkeinoelämän ja kansalaisyhteiskunnan toimijaa liittyi säätiöön, jonka tavoitteena on Tampereen uuden yliopiston perustaminen. Tampereen yliopisto ja Tampereen teknillinen yliopisto yhdistyvät ja Tampereen ammattikorkeakoulusta tulee uuden yliopiston osa.

Näin Tampereelle syntyy yli 35 000 opiskelijan korkeakouluyhteisö. Se tarjoaa aivan uusia mahdollisuuksia opiskella ja tutkia, ylittää oppilaitosten ja tieteenalojen rajoja ja nostaa tamperelainen osaaminen entistä kansainvälisemmälle tasolle. Tampereen uusi yliopisto näyttää suuntaa maamme korkeakouluille ja mahdollistaa entistä syvemmän yhteistyön yliopistojen, elinkeinoelämän, kansalaisyhteiskunnan ja kaupungin välillä.

Sanotaan, että innovaatiot syntyvät nykyään tieteiden rajapinnoissa. Siihen saumaan syntyy Tampereen uusi yliopisto. Tehdään siitä innovaatioyliopisto, joka tekee Tampereesta entistä vetovoimaisemman kaupungin.

Hyvät tamperelaiset

”Eteenpäin! Pyhäjärvi veti ja Näsijärvi työnsi ja välissä oli Tampere ja Tammerkoski.” Näin tiivisti aikanaan Tampereen vetovoiman Lauri Viita Moreeni-teoksessaan.

Tuo vetovoima tuntuu vain yltyvän. Kotikaupunkimme on kasvanut kuluneen neljän vuoden aikana yli 10 000:lla uudella asukkaalla. Eikä kehitys näytä pysähtyvän. Tänä vuonna Tampereen väkiluku ylittää 230 000 asukkaan rajapyykin, ja vuonna 2030 meitä on ennusteiden mukaan jo lähes 260 000.

Kasvu ei ole itsetarkoitus, mutta se kertoo jotain olennaista nykyajasta. Kaupunkilaisuus on entistä halutumpi asumisen ja elämisen tapa. Kaupungeista haetaan palveluja, työtä, koulutusta, viihtymistä, hyvän elämän eväitä.

Siihen tarpeeseen meidän on Tampereellakin vastattava. Ja siihen olemme vastanneet investoimalla hyvään asuinympäristöön, tehokkaaseen joukkoliikenteeseen, monipuolisiin palveluihin.

Tämän päivän kaupunkitutkijat sanovat, että mukavat kaupungit menestyvät. Mikä tekee kaupungista mukavan?

Siihen meillä jokaisella on varmasti oma vastauksemme. Itse ajattelen, että Tampereesta tekee mukavan mutkaton ilmapiiri. Tampere on riittävän iso ja sopivan pieni kaupunki. Täällä voimme sulautua joukkoon ja tutustua toisiimme. Löytää omat alakulttuurit ja luoda uusia. Rakentaa uraa ja oppia uutta. Sukeltaa urbaanin sykkeeseen tai Näsijärven aaltoihin. Olla samalla kertaa maailmankansalainen ja hyhkyläinen.

Tampereella minulle tulee sellainen fiilis, että kaikki on lähellä, ja kaikki on mahdollista. Olkoon niin tulevaisuudessakin.

Hyvät tamperelaiset

Olen saanut neljä vuotta toimia kotikaupunkini pormestarina. Hienointa on ollut tehdä yhteistyötä niin monen eri ihmisen kanssa, ja niin monen erilaisen ihmisen kanssa.

Tampere on kasvanut ja kehittynyt yhteistyön voimalla. Näen Tampereen kaupungin entistä enemmän alustana, jolla kaupunkilaiset voivat toteuttaa itseään ja yhteisiä unelmiaan. Mukava kaupunki on erilaisuuden ja moninaisuuden kohtaamispaikka. Pidetään Tampere sellaisena.

Suomi täyttää tänä vuonna sata vuotta. Juhlavuoden tunnus on Yhdessä. Se on oiva tunnus, koska olemme pieni kansa emmekä pärjää maailman myrskyissä ilman yhteisiä tavoitteita ja yhteistyötä. Emme myöskään pärjää sulkemalla ovia ja ikkunoita, vaan avaamalla ne yhteistyölle.

Suomen hyvinvointiyhteiskuntaa, maailman mittakaavassa kadehdittua ihmettä, ei olisi koskaan syntynyt ilman edeltävien sukupolvien yhteistyötä ja yhteisen edun asettamista oman edun edelle.

Tätä epäitsekkyyden, yhteisen edun ja kaukokatseisuuden henkeä me tarvitsemme tänäänkin, jotta huomisen Suomi ja Tampere olisivat lapsillemme maailman parhaita paikkoja elää.

Hyvää Vappua!