Vastuullinen taloudenpito edellyttää valintoja

AL 1.9.2017

Perinteisen konsensushenkiseen Tampereen kuntapolitiikkaan syntyi särö, kun vihreiden Jaakko Mustakallio hyökkäsi kimppuumme (AL 26.08) johtuen ryhmien vastauksista Aamulehden kyselyyn koskien subjektiivisen päivähoidon laajuutta.

Ryhmämme sitoumus pormestariohjelmaan ei riittänyt vaan Mustakallio lähti julkisesti kiistämään sitä tosiasiaa, että 40-viikkotuntisen subjektiivisen päivähoidon säilyttämisen vaatimat eurot ovat pois jostain muusta kuten esimerkiksi koulutuksesta tai vaikkapa mahdollisuudesta pienempiin ryhmäkokoihin tai sisäilmaongelmien hillintään. Kirjoituksessaan Mustakallio lähti pormestariohjelman vastaisesti vaatimaan tulevilta sukupolvilta leikkaavaa löperöä lisämenopolitiikkaa.

Riippumatta kannasta päivähoidon subjektiivisuuden laajuuteen huolestuttaa enemmän, että Mustakallion mielestä tuntuu yleensäkin mahdollisuus resurssien käytön asettamisesta vastakkain olevan mahdotonta. Koko valtuuston talousarvioprosessi lautakuntatyöskentelyineen perustuu lähtökohtaisesti menettelyyn, jossa raamin sisällä toimielimen on tehtävä arvovalintoja. Vaihtoehtoinen krooninen kiihkotuhlailu johtaa kehitykseen, jossa vuosien päästä viedään leipä lapsen suusta, kun kassa on tyhjä ja lainaa ei saa.

Talousarviota käsiteltäessä Tampereella sivistys- ja kulttuurilautakunta on paras paikka tehdä arvovalintoja niukkojen resurssien kohdentamisessa lapsen etua parhaiten palvelevalla tavalla. Toki yhteiskunta ei voi koskaan korvata omaisten vastuuta lapsistaan. Emme tule kyseenalaistamaan pormestariohjelman sitoumuksia subjektiivisen päivähoito-oikeuden laajuudesta elleivät muut ryhmät halua tarkistaa pormestariohjelmaa ja muuttaa ehdottomuuttaan. Vastaavasti odotamme myös Mustakalliolta pormestariohjelman mukaista sitoutumista vastuulliseen menokuriin.

Sasi

Ilkka Sasi