Yhteisiä asioita hoitamaan

Lämmin kiitos eduskuntavaaleissa saamastani luottamuksesta. Teen parhaani ollakseni sen arvoinen.

Työ Suomen ja Pirkanmaan eteen alkoikin heti. Ensimmäiset viikot eduskunnassa ovat täyttyneet valtakirjojen tarkastuksesta, avajaisjuhlallisuuksista, järjestäytymisestä, perehdytyksestä ja tutustumisesta uusiin kollegoihin, mutta myös tuiki tärkeästä tavoitteen asetannasta alkavalle kaudelle.

Tulin valituksi Pirkanmaan kansanedustajien työvaliokuntaan, jossa tavoitteenamme on viedä alueen asioita yhdessä eteenpäin yli puoluerajojen. Pääsin myös Kokoomuksen eduskuntaryhmässä siihen ydinryhmään, joka valmisteli vastauksia hallitustunnustelijan kysymyksiin. Juuri nyt on tärkeä vaikuttamisen hetki, sillä elämme niitä kriittisiä viikkoja, joiden aikana muodostetaan pohja tulevan hallituksen työlle.

Olemme Kokoomuksessa valmiita hallitusneuvotteluihin ja -yhteistyöhön, mutta ei hinnalla millä hyvänsä: se edellyttää pohjaksi yhteistä tilannekuvaa, keskinäistä luottamusta ja uudistushaluisuutta. Hallitusohjelmalta odotamme panostusta koulutukseen ja osaamiseen, ympäristöön ja ilmastoon, vastuulliseen talous-ja veropolitiikkaan sekä Suomen kehittämiseen kansainvälisenä, avoimena ja tasa-arvoisena maana, joka välittää ihmisistä.

Erityisesti haluan nostaa esiin yhteistyön ja luottamuksen merkityksen onnistumisen avaimena näin hallituksen muodostamisen alla. Tarvitsemme maana nyt ennen kaikkea yhdessä tekemisen kykyä ja halua, yhteistä tilannekuvaa ja katseen luomista yhtä hallituskautta pidemmälle. Vain siten kykenemme viemään Suomea eteenpäin vastuullisesti uudistaen.

Viime vuosina maamme päätöksentekoa on – vähintään mielikuvien tasolla – hallinnut vastakkainasettelujen ilmapiiri, mutta pidemmällä aikavälillä kuva on toinen. Suomen hyvinvointiyhteiskuntaa, maailman mittakaavassa kadehdittua ihmettä, ei olisi koskaan syntynyt ilman edeltävien sukupolvien yhteistyötä ja yhteisen edun asettamista oman edun edelle.

Tätä epäitsekkyyden, yhteisen edun ja kaukokatseisuuden henkeä me tarvitsemme tänäänkin, jotta huomisen Suomi ja Tampere olisivat lapsillemme maailman parhaita paikkoja elää. Siksi haastan meidät kaikki uudet ja vanhat päättäjät aidosti yhteisten asioiden hoitoon yhteiseksi parhaaksi.

Haluan edistää hyvää vuoropuhelun henkeä myös alueemme ihmisten ja toimijoiden kanssa. Tieto koetuista epäkohdista ja hyvät ideat auttavat vaikuttamaan – ollaan siis yhteyksissä!

Anna-Kaisa Ikonen

Kansanedustaja (kok.)