Kokoomuksen, KD:n ja RKP:n valtuustoryhmän puheenjohtaja Ilkka Sasi on jättänyt valtuustokyselyn maanantain 25.1.2021 valtuuston kyselytuntia varten. Valtuustokyselyssä pohditaan lähijunaliikenteen edistämistä Tampereen seudulla. Voit käydä tutustumassa valtuustokyselyyn myös täällä.
Kestävän kehityksen edistämiseksi parasta politiikkaa on, että olemassa
olevaa infrastruktuuria käytetään mahdollisimman tehokkaasti.
Valtion ja Tampereen seudun välisessä MAL-sopimuksessa vuosille 2020-2023 tavoitteena on lähijunaverkon edistäminen Tampereen seudulla. Kasvua ja maankäyttöä kehitetään lähijunaan tukeutuvaksi. Pyrkimyksenä on, että lähijunaliikenteestä muodostuu pysyvä osa Tampereen seudun liikennöintiä.
Pääkaupunkiseudun kokemukset kilpailutetusta lähijunaliikenteestä ovat olleet myönteisiä. Kilpailutus on pudottanut operoinnista maksettavaa hintaa. Riskinä on, että kilpailua ei synny, mikäli operoijan on myös hankittava Suomessa poikkeuksellisen raideleveyden junakalusto.
Siksi voimassa oleva EU:n lainsäädäntö edellyttää, että liikenteen tilaaja hankkii tarvittavan junakaluston.
On argumentoitu, että paikallisjunaliikenne edellyttäisi junakalustoyhtiön perustamista.
Aiemmin Antti Rinteen hallitus ei edennyt kalustoyhtiön perustamisessa. Liikenneministeri Timo Harakka on kuitenkin luvannut edistää EU:n edellyttämää kilpailutusta.
Turun Sanomien 29.11.2020 mukaan nyt Tampereen ja Nokian välillä
liikennöivä juna haettiin varikolta ennen kuin se oli tarkoitettu
romutettavaksi. Myös Talouselämä-lehti kertoo 15.1.2021: ”VR on menneen
vuoden aikana romuttanut omaa vanhaa matkustajaliikenteen kalustoaan,
joka sinällään olisi yhä käyttökelpoista.”
Esiin nostettu huolenaihe on, että VR romuttaisi sellaista kalustoa, jota
voitaisiin käyttää halvan kustannustason paikallisjunaliikenteessä ja joka
saataisiin käyttöön heti ilman vuosien kalustokilpailutusta. Syyksi romuttamiseen on epäilty VR:n pyrkimystä estää kaluston joutuminen kilpailutuksessa kilpailijan käyttöön ja pyrkimys säilyttää monopoliasemansa raiteilla.
Yksi mahdollisuus olisi, että romutettavaksi aiottu junakalusto, joita arvioidaan tarvittavan, siirretään ensi vaiheessa pois VR:n hallinnasta valtion omistajayksikön tai liikenneministeriön hallintaan. Myöhemmin kalusto siirretään tai myydään valtion tai kuntien omistamalle kalustoyhtiölle, kuten Tampereen seudun junakalustoyhtiölle, romutushintaa vastaavasta arvosta.
Valtuustokyselyssä pääkysymyksenä onkin seuraavat:
Aikooko kaupunki edunvalvonnassaan edistää liikenneministeriön ja valtion omistajaohjauksen suuntaan junakalustoyhtiön perustamista Tampereen seudun lähijunaliikennettä varten?
Aikooko kaupunki edunvalvonnassaan pyrkiä edistämään romutettavaksi aiotun, mutta tarpeen olevan junakaluston käyttöä Tampereen seudun lähijunaliikenteessä?
Lisätietoja
Ilkka Sasi
0504123703