Metso-kirjaston kehittyvät palvelut on vuoden 2019 tulevaisuusteko

Tiedote 13.11.2019

Metso – Tampereen kaupungin pääkirjasto on vuoden 2019 Tulevaisuusteko. Kunniamaininnan antaa vuosittain Tampereen Tulevaisuuskokoomus ry.

Kirjaston ansioita tulevaisuusnäkökulmasta ajatellen on useita; parempi tulevaisuus on aina sivistyksen lisäämistä, ajatusten avartamista ja oppimista. Kirjasto tekee tätä hyvää työtä kaikille tasapuolisesti ja näyttävästi sekä jatkuvasti sitä kehittäen. Kirjasto ehkäisee syrjäytymistä, edistää demokratiaa ja kansalaisten avointa vuoropuhelua.

Pääkirjasto Metsossa on tutun lainauspalvelun lisäksi mm olotila, henkilökohtaista palvelua esimerkiksi lukusuosituksiin tai digiopastukseen, lasten ja nuorten palvelut, hiljaisia tiloja, erilaisia tiloja niin opiskeluun, työntekoon kuin viihtymiseenkin. Metson lava tarjoaa ajankohtaisia kirjallisuus- sekä keskustelutilaisuuksia ja monet niistä toteutetaan yhteistyökumppaneiden kanssa. Lisäksi Metsossa on kirjakokoelmat, asiakastietokoneet, musiikkiosasto, lehtisali ja kahvila sekä luento- ja näyttelytiloja, projektihuoneita ja mikrofilmihuone lehtiarkistoihin. Asiakkaiden käytössä on avoin langaton verkko.

Kirjastossa järjestetään mielenkiintoisia kirjojen esittelyjä, kirjamessuja ja kulttuuri- ja musiikkitilaisuuksia. Kirjasto on laajentanut toimintaansa ennakkoluulottomasti muun muassa erilaisten urheiluvälineiden, soittimien ja uusimpana urheilun ja kulttuurin kausikorttien lainaukseen.

Vuonna 1986 valmistunut Metso kirjaston rakennus on upea maamerkki ja hieno muistutus suomalaisten Raili ja Reima Pietilän arkkitehtuurin korkeasta laadusta, mielikuvituksesta ja käytännöllisyydestä. Viime vuosina tehty peruskorjaus Arkkitehtitoimisto Lasse Kosunen Oy:n suunnitelmien mukaan kohensi ja nykyaikaisti rakennusta ja sen toimintamahdollisuuksia.

Tulevaisuuskokoomuksen 9.11.2019 pidetyn kokouksen mielestä on lisäksi tärkeää, että kirjastotoimen rahoitus turvataan niin, että kirjastossa palveluita voidaan jatkossa kehittää rohkealla ja tehokkaalla tavalla kaikkia kaupunkilaisia ajatellen.

Vuoden tulevaisuusteko on Tampereen Tulevaisuuskokoomuksen vuosittainen kunniamaininta, josta on päätetty vuosittain vuodesta 2008, Viime vuonna sen sai Tampereen sähkölaitos, aikaisemmin sen ovat saaneet muun muassa Tampereen kaupungin raitiotie-hanke ja korkean rakentamisen suunnitelma.

Puheenjohtaja Kimmo Sasi p. 050 5113 148