Tampere 3 – tulevaisuuteen valmistava yliopisto

Tampereelle on rakentumassa tulevaisuuteen valmistava säätiöpohjainen yliopistokonserni, joka yhdistää kolme korkeakouluamme: Tampereen yliopiston, Tampereen teknillisen yliopiston ja Tampereen ammattikorkeakoulun. Yhdistymishankkeessa on tarkoitus purkaa olemassa olevia toimialojen siiloja ja löytää uusia tulevaisuuden aloja Tampereen luontaisten vahvuuksien – tekniikan, terveyden, talouden ja yhteiskunnan tutkimuksen – rajapinnoilta. Yhdistymishankkeen taustalla on työelämän ja yhteiskunnan murros, jossa tarvitaan uudenlaista monialaista osaamista tämän päivän ja tulevaisuuden monimutkaisten ongelmien ratkaisemiseksi. Uudessa yliopistossa tavoitellaan yhteiskuntavastuuta, vaikuttavuutta ja tutkimusten laajempaa hyödyntämistä sekä yrittäjyyden ja viennin edistämistä aluekohtaisia vahvuuksia hyödyntäen. Yksi kiinnostavimmista uudistuksista on koulutussisältöjen ja oppimisympäristöjen uudistaminen. Tarkoitus on, että yliopistot ja TAMK voisivat yhdistää opetustarjontansa alakohtaisiksi kokonaisuuksiksi, esim. kaupallinen ala ja tietotekniikka.Yhteistyökorkeakoulujen eri alojen yhteiset alakohtaiset tavoitteet kartoitetaan ja tutkinto-ohjelmia ja opetussuunitelmia yhdistetään soveltuvin osin määrittämällä osaamisperusteisuuden lähtökohdat. Merkittävää on myös opiskelijavalintakäytäntöjen muuttaminen, mm. joillain aloilla luovutaan pitkän valmistautumisen pääsykokeista ja siirrytään todistusvalintaan.

Uuden korkeakoulukonsernin on näillä näkymin tarkoitus aloittaa toimintansa vuonna 2019. Tampere3:n haasteena ovat erilaiset toimintakulttuurit sekä koulutusten päivittämisiin liittyvät koulutusohjelmien priorisoinnit. On tärkeää, että monialaiseen yliopistoon sovelletaan osallistavaa johtamiskulttuuria. Tälläkin hetkellä mm. Tampereen yliopistossa opiskelijoilla on vahva edustus eri toimielimissä. Varsinaisen sisällöllisen muokkauksen opetussuunnitelmaan ja pedagogiseen kehittämiseen tekevät opettajat. Tästä syystä on ensiarvoisen tärkeää, että uuden säätiöyliopiston kehittämisen jokaisessa nivelkohdassa otetaan sekä opettajien että opiskelijoiden näkökulmat huomioon. Tämä on tie tamperelaiseen menestystarinaan, jonka seuraavaa lukua olemme parhaillaan kirjoittamassa.

Pia-Christina Roth HTM, aineenopettaja