Diginatiivin sukupolven hyvistä lähtökohdista huolimatta, moniin tietotekniikan perustaitoihin jää puutteita. Digitaidot ovat työelämässä yhä välttämättömämpiä. Suuri osa kehittyneiden kansantalouksien työn tuottavuuden noususta on viime vuosikymmeninä ollut ohjelmistojen aikaansaamaa. Tampereella toimii lukuisia koneenrakennus- ja IT-alan
yrityksiä, joiden ratkaisuissa ohjelmistot ovat keskiössä. Vuonna 2025 ohjelmointi- ja ohjelmoinnillinen ajattelu on myös tulossa osaksi PISA-tutkimusta.
Opetussuunnitelman mukainen osaamistaso ohjelmoinnin osalta jää monelta tamperelaisnuorelta saavuttamatta – ohjelmointikurssien tarjonta on usein yksittäisten opettajien harrastuneisuuden varassa ja opetusta on tarjolla valinnaisena. Opittavaa on myös ICT-välinetaidoissa (tietokoneiden perustoiminnallisuudet, tietoverkot, tekstinkäsittely-, taulukkolaskenta- ja esitysgrafiikkaohjelmistojen perustoiminnallisuudet sekä sovellusten asentaminen ja päivittäminen) sekä ICT-sisältötaidoissa (kuvan- ja videon-/äänenkäsittely, pilvipalvelut ja oman sisällön julkaiseminen, tietoturva, viestintä, promptaaminen, mobiilisovellusten käyttöönotto, tiedonhaku, kymmensormijärjestelmä). Tekoäly on uudistamassa tapaamme tehdä töitä, oppia ja opiskella – nostetaan Tampere eturiviin huomioimalla se myös perusopetuksen puolella.
Aloitteen tekijät esittävät, että Tampereen kaupunki käynnistää ohjelman digi- ja ohjelmointitaitojen edistämiseksi Tampereen oppilaitoksissa, sisältäen mm.
- Opettajille tuki ja työkalut opetuksen ja erillisten kurssien järjestämiseen
- tarjotaan opettajille lisäkoulutusmahdollisuuksia, riittävä IT-tuki ja tarjotaan sopivaa opetusmateriaalia käyttöön
- Hyödynnetään valmista sisältöä ja palvaluntarjoajia ja selvitetään tarjonta
- esimerkiksi ohjelmoinnin osalta tarjolla on tamperelaisyritys Koodikaverit Oy:n opetussisältöjä
- Selvitetään koulukohtaisesti digi- ja ohjelmointiopetuksen nykytila sekä käytössä olevat resurssit ja määritetään koulukohtaisesti toimenpiteet asian parantamiseksi
- Tampereen kuudesluokkalaisille jaetaan 2024 syksyllä kannettavat tietokoneet, tämän vuosikurssin sisältöjen luontiin kohdistetaan kiireellisesti toimenpiteitä. Otetaan uudistuksesta kaikki hyöty irti!
- Integroidaan nykyistä laajemmin ICT-taitojen hyödyntäminen soveltuvaksi osaksi eri oppiaineiden opiskelua ja ryhmätöitä
- Toteutetaan seurantaa tamperelaisten koululaisten ICT-osaamisen kehittymisen mittaamiseksi ja opetuksen toteutumisesta Tampereen peruskouluissa
- Hyötyjä digi- ja ohjelmointitaitojen edistämisestä
- Taidot ovat välttämättömiä lukuisissa työelämän tehtävissä, joten parannetaan tamperelaisnuorten työelämäosaamista
ja -työllistymismahdollisuuksia - Hyvät digitaidot ovat eduksi myös jatko-opintojen suorittamisessa
- Vähennetään digitaalista syrjäytymistä ja parannetaan lasten tasa-arvoisia menestysmahdollisuuksia perhetaustasta riippumatta
- Mahdollistetaan laajempaa digitaalisten oppimateriaalien hyödyntämistä
- Luodaan mahdollisuudet tuottavuuden kasvulle paitsi kansantaloudessa myös perusopetuksen puolella
- Lisäksi aloitteen tekijät esittävät toiveena, että aloitteen aikaansaamista toimenpiteistä ja digi- ja ohjelmointitaitojen edistämisestä raportoidaan kaupunginvaltuustolle vielä tämän valtuustokauden aikana.
Tampereella 19.2.2024 Aloitteen allekirjoittaneet
Petri Rajala
Iida Leino
Antti Ivanoff Riina-Eveliina Eskelinen
DI, Kaupunginvaltuutettu (kok) Anneli Taina
Anne-Mari Jussila
Jouni Markkanen
Jatkolukemista aiheesta sekä lähteitä:
Kouluille koodausopetusvideoita, opeta ohjelmointia -koodauskoulutuksia jne
https://kodarit.com/fi/kunnat-ja-koulut-suomi/
PISA’s new focus on computational thinking and coding
https://codeorg.medium.com/pisas-new-focus-on-computational
-thinking-and-coding-fbe90e456c5f
Digiajan peruskoulu
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/161383
Digiajan peruskoulu II
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162236
Ohjelmoinnin opetus suomalaisissa peruskouluissa
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202302092208